اخبار روزفناوری

پردازنده‌های لپ‌تاپ Zen 5 Enthusiast AMD Fire Range برای حفظ بسته FL1، سازگار با پردازنده‌های گرافیکی RTX 50

پردازنده‌های لپ‌تاپ Zen 5 Enthusiast AMD Fire Range برای حفظ بسته FL1، سازگار با پردازنده‌های گرافیکی RTX 50

شایعات جدید پیرامون CPUهای نسل بعدی Fire Range “Zen 5” که لپ‌تاپ‌های علاقه‌مند را هدف قرار می‌دهند، فاش شده‌اند و نشان می‌دهند که سازگاری با پردازنده‌های گرافیکی RTX 50 NVIDIA.

پردازنده‌های لپ‌تاپ نسل بعدی Fire Range “Zen 5” AMD برای پلتفرم‌های بازی علاقه‌مندان برای حفظ سازگاری با بسته FL1، ویژگی پشتیبانی از NVIDIA RTX 50

افشاگر محبوب “Golden Pig Upgrade” در شبکه اجتماعی چینی Weibo گزارش می دهد که AMD خواهد بود خرده فروشی سوکت FL1 برای پردازنده های نسل بعدی لپ تاپ Fire Range بر اساس معماری Zen 5. در حال حاضر، سوکت FL1 برای پردازنده های AMD Dragon Range 7045HX که با معماری Zen 4 ساخته شده اند استفاده می شود. گفته می شود که با حفظ سوکت، این شرکت در هزینه های قابل توجهی در تولید لپ تاپ های آینده علاقه مندان صرفه جویی خواهد کرد.

افشاکننده می گوید که حتی اگر پردازنده های AMD Zen 5 “Fire Range” “افزایش قیمت” را تجربه کنند، به دلیل استفاده از سوکت مشابه با Dragon Range، هزینه کلی لپ تاپ بسیار کمتر خواهد بود. چه چیزی می تواند با یک سوکت جدیدتر باشد. علاوه بر این، او گفت که تجهیز لپ‌تاپ‌های جدیدتر به پردازنده‌های گرافیکی سری NVIDIA RTX 50 همراه با پردازنده‌های مبتنی بر Zen 4 Ryzen 7045HX برای تولیدکنندگان لپ‌تاپ آسان‌تر خواهد بود، زیرا AMD نیازی به طراحی مجدد مادربردهای خود از ابتدا ندارد. /p>

از این رو، نه تنها AMD انتخاب استفاده از پردازنده‌های AMD Fire Range آینده را دارد، بلکه می‌تواند با جفت کردن پردازنده‌های نسل فعلی 7045HX با پردازنده‌های گرافیکی بلک‌ول NVIDIA، در هزینه‌های تولید نیز صرفه‌جویی کند.

از سوی دیگر، شرکای اینتل و سازندگان لپ‌تاپ باید مادربردهای خود را برای سازگاری با پردازنده‌های گرافیکی جدید طراحی کنند. از آنجایی که پردازنده‌های Intel Core Ultra 200 “Arrow Lake” برای لپ‌تاپ‌ها از سوکت مشابه تراشه‌های نسل چهاردهم فعلی استفاده نمی‌کنند، آنها باید برای ساختن یک پلتفرم جدید برای پردازنده‌های گرافیکی آینده سرمایه‌گذاری بیشتری کنند. از این رو، AMD به طور کلی ارزش بهتری در بخش رده بالا دارد.

ابعاد بسته AMD FL1 40 x 40 میلی‌متر است و نسخه موبایلی برای پردازنده‌های دسکتاپ مبتنی بر Zen 5 Ryzen 9000 است. این تراشه‌ها دارای قالب‌ها و پیکربندی‌های بسیار مشابه SKUهای دسکتاپ هستند، اما همچنان تنظیمات قدرت کمی بهینه‌شده دارند.

در حالی که قرارداد رسمی نامگذاری هنوز عمومی نشده است، احتمالاً می تواند از طرح نامگذاری ‘9045HX’ مشابه با Dragon Range پیروی کند. CPUهای Fire Range ویژگی خواهند داشت تک یا دوتایی Zen 5 CCD بر اساس مدل CPU و بر روی یک گره فرآیند 4 نانومتری ساخته خواهد شد. SKU پرچمدار ظاهراً تا 16 هسته دارد و با فرم فاکتور DDR5 SO-DIMM سازگار خواهد بود. در اینجا چیزی است که از تراشه های AMD Fire Range انتظار داریم:

d9bed8b1d8afd8a7d8b2d986d8afd987d987d8a7db8c d984d9bed8aad8a7d9be zen 5 enthusiast amd fire range d8a8d8b1d8a7db8c d8add981d8b8 d8a8 66a261c2b622a
  • طراحی یکپارچه Zen 5 (5 نانومتری)
  • تا 16 هسته
  • هسته های گرافیکی RDNA 3+
  • راه اندازی 2025
  • توان عملیاتی 55-75 وات

همچنین توسط همان افشاگر گزارش شده است که در حالی که پردازنده‌های رده بالای Ryzen 9 “Fire Range” AMD نسبت به تراشه‌های Arrow Lake برتری خواهند داشت، بخش اصلی تر، Ryzen 7 و Ryzen 5، به دلیل رقابت کمتری خواهند داشت. سطوح عملکرد پایین تر، بنابراین یک پلت فرم قدیمی Ryzen 7 با پردازنده های گرافیکی RTX 50 ممکن است منطقی تر باشد.

خانواده‌های CPU لپ‌تاپ Intel و AMD (مورد انتظار):

< td class="column-6">Arrow Lake-H Refresh (Intel)
Panther Lake-H (Intel)

< td class="column-5">Lunar Lake-M (Intel)

بخش 2022 2023 2024 2025 2026
علاقه‌مند Alder Lake-HX (اینتل) Raptor Lake-HX (Intel)
Dragon Range (AMD)
Raptor Lake Refresh-HX (Intel) دریاچه ارو -HX (Intel)
Fire Range (AMD)
Strix Point Halo (AMD)
Arrow Lake-HX Refresh (Intel)
بالا Alder Lake-H (اینتل)
رمبراند (AMD)
Raptor Lake-H (Intel)
Meteor Lake-H (Intel)
Phoenix (AMD)
Rembrandt-R (AMD)
Meteor Lake-H (Intel)
Raptor Lake Refresh-H (Intel)
Arrow Lake-H (Intel)
Hawk Point (AMD)
Strix Point (AMD)
Arrow Lake-H (Intel)
Krakan Point (AMD)
Panther Lake-H (Intel)
جریان اصلی Alder Lake-U (اینتل)
رمبراند (AMD)
بارسلو (AMD)
Raptor Lake-U (Intel)
Phoenix (AMD)
Rembrandt-R (AMD)
Meteor Lake-U (Intel)
Raptor Lake Refresh-U (Intel)
Hawk Point (AMD)
Strix Point (AMD)
Arrow Lake-U
Panther Lake-U (Intel)
Panther Lake-U (Intel)
مصرف کم Alder Lake-U (اینتل)
Mendocino (AMD)
Raptor Lake-U (Intel) Meteor Lake-U (Intel)
Lunar Lake-M (Intel)
Lunar Lake-M (Intel)
این داستان را به اشتراک بگذارید

< استفاده از xlink:href="#icn-shareFacebook"/> فیس بوک

< استفاده از xlink:href="#icn-shareTwitter"/> توییتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا